Danmark hædret med europæisk pris for trafiksikkerhed

Danmark er blandt de sikreste lande i Europa at færdes i trafikken, og den indsats er nu blevet anerkendt med en europæisk trafiksikkerhedspris fra ETSC (European Transport Safety Council).
Prisen blev tirsdag overrakt i Bruxelles og er en anerkendelse af det langsigtede samarbejde mellem myndigheder, politikere, politi, kommuner, organisationer og andre aktører, der gennem årtier har arbejdet for at forbedre sikkerheden på de danske veje.
Ifølge de seneste ulykkestal er Danmark kun overgået af Sverige og Norge, når det gælder antallet af trafikdræbte per million indbyggere. Danmark registrerede 23 trafikdræbte per million indbyggere i 2025, mens EU-gennemsnittet lå på 43.
By-, land- og transportminister Signe Munk glæder sig over anerkendelsen.
”Den er vi meget stolte af, og det understreger, at det vi gør på trafiksikkerhedsområdet har en positiv effekt.”
Rådet for Sikker Trafiks administrerende direktør, Jakob Bøving Arendt, fremhæver, at prisen er resultatet af en fælles indsats på tværs af samfundet.
”Vi er nået langt, men der er stadig en stor opgave forude, hvis vi skal nå Færdselssikkerhedskommissionens mål om en halvering af trafikdræbte frem mod 2030.”
EU arbejder mod et mål om at halvere antallet af dræbte i trafikken inden 2030, men ETSC vurderer, at udviklingen på europæisk plan fortsat går for langsomt.
Faktaboks
- Danmark modtog ETSC’s europæiske trafiksikkerhedspris den 23. juni 2026.
- Prisen blev overrakt i Bruxelles.
- ETSC står for European Transport Safety Council.
- Danmark havde 23 trafikdræbte per million indbyggere i 2025.
- Kun Norge og Sverige havde lavere tal med 19 trafikdræbte per million indbyggere.
- EU-gennemsnittet var 43 trafikdræbte per million indbyggere.
- Infrastrukturplan 2035 afsætter 700 mio. kr. til trafiksikkerhed i perioden 2022-2035.
- Omkring 19.500 mennesker mistede livet på EU’s veje i 2025.
- Mere end 100.000 personer kom alvorligt til skade i trafikken i EU i 2025.
- Medvirkende personer: Signe Munk (by-, land- og transportminister) og Jakob Bøving Arendt (adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik).






Accepter kun nødvendige cookies