Danmark genåbner ambassade i Iran efter forbedret sikkerhed

Den danske ambassade i Iran er igen åben for offentligheden efter at have været midlertidigt lukket siden marts. Det oplyser Udenrigsministeriet i en pressemeddelelse.
Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen har tirsdag orienteret Udenrigspolitisk Nævn om genåbningen, som sker i lyset af en forbedret sikkerhedssituation i Iran. Ambassaden i Teheran har været lukket siden 10. marts 2026 på grund af den alvorlige situation i landet.
Danmarks ambassadør til Iran har siden 19. juni arbejdet fra ambassaden, og de iranske myndigheder er blevet informeret om både genåbningen og ambassadørens tilbagevenden.
Med beslutningen følger Danmark en række andre EU-lande, der ligeledes har genåbnet deres ambassader i den iranske hovedstad.
På trods af genåbningen fastholder Udenrigsministeriet sine rejsevejledninger. Ministeriet fraråder fortsat alle rejser til Iran og opfordrer danskere, der opholder sig i landet, til at forlade det.
Faktaboks:
- Den danske ambassade i Iran genåbnet: 23. juni 2026
- Lukket siden: 10. marts 2026
- Årsag til lukning: Alvorlig sikkerhedssituation
- Ambassadør tilbage i Teheran: 19. juni 2026
- Andre EU-lande har også genåbnet ambassader
- Udenrigsministeriet fraråder fortsat alle rejser til Iran
- Danskere i Iran opfordres til at forlade landet






Accepter kun nødvendige cookies